Na Základní škole v Určicích se posouvá výuka na novou úroveň, když žáci devátých tříd převzali otěže a připravili pro své spolužáky komplexní 30minutové výukové lekce na téma minerálů. Tento inovativní projekt nejenže prohlubuje jejich znalosti, ale rozvíjí i didaktické a prezentační dovednosti, a to vše s důrazem na formativní hodnocení.
Cílem projektu bylo, aby si žáci osvojili látku o minerálech tím, že ji budou muset sami zpracovat a předat ostatním. Každá připravená lekce zahrnovala čtyři klíčové prvky:
1. Prezentace na téma minerálů (10 slidů)
Žáci připravovali prezentace, které detailně, ale srozumitelně představovaly vybrané minerály. Důraz byl kladen jak na obsahovou správnost, relevanci a komplexnost informací (například složení, krystalová soustava, tvrdost, lom, využití), tak na grafické zpracování, přehlednost a logickou strukturu jednotlivých slidů. Cílem bylo upoutat pozornost a zajistit efektivní předání informací.
2. Pracovní list k vlepení do sešitu
Po prezentaci následoval pracovní list, který sloužil k upevnění probraného učiva a zároveň jako praktická pomůcka do sešitu. Obsahoval různorodé úkoly jako doplňovačky, otázky k zamyšlení, schémata k vyplnění nebo krátká cvičení, která prověřila pochopení látky.
3. Správné řešení pracovního listu
Součástí přípravy bylo i vypracování správného řešení pracovního listu. To umožnilo spolužákům okamžitou kontrolu a zpětnou vazbu k jejich odpovědím, což je klíčové pro efektivní učení a samostudium.
4. Online aktivita pro žáky
K oživení výuky a zábavnému procvičení získaných znalostí připravili žáci online aktivitu. Pomocí QR kódů se spolužáci dostali k interaktivním hrám, křížovkám nebo kvízům (například v Kahoot! nebo Blooket!), které zábavnou formou prověřily jejich porozumění probraným minerálům.
Formativní hodnocení a vzájemná zpětná vazba
Jedním z pilířů tohoto projektu bylo formativní hodnocení. Žáci nejenže dostávali zpětnou vazbu od učitele, ale aktivně se podíleli i na vzájemném hodnocení výkonů svých spolužáků. Měli možnost navrhovat známky za aktivitu v hodině, hodnotit kvalitu prezentace a smysluplnost pracovního listu. Tento přístup podporuje kritické myšlení, objektivitu a rozvíjí schopnost konstruktivní zpětné vazby. Projekt tak posiluje nejen odborné znalosti o minerálech, ale i prezentační dovednosti, digitální gramotnost a schopnost efektivní spolupráce.