V Základní škole v Určicích se nedávno odehrál zajímavý projekt, který ukázal, jak skvěle může fungovat projektové učení a mezigenerační spolupráce. Žáci osmých tříd se ujali role lektorů a připravili pro své starší spolužáky z devátých tříd řadu interaktivních aktivit na téma lidského těla.
Projekt byl založen na tom, že osmáci, kteří měli právě za sebou podrobnější studium lidské anatomie a fyziologie, své čerstvé poznatky předají deváťákům. Nešlo ale o nudné přednášky. Cílem bylo vytvořit poutavé a interaktivní úkoly, které by deváťákům pomohly zopakovat a upevnit si své znalosti netradičním způsobem.
Osmáci se s nadšením pustili do práce. Rozdělili se do skupin a společnými silami navrhovali nejrůznější aktivity. Důraz kladli na interaktivní materiály, aby se z učení stala zábava. Připravovali tak například:
- Interaktivní kvízy s obrázky a animacemi, kde se testovaly znalosti jednotlivých orgánů a systémů.
- Spojovačky a přiřazovací hry s funkcemi částí těla.
- Krátké informační segmenty s klíčovými fakty, prezentované vizuálně atraktivní formou (např. v Canvě nebo Prezi).
- Modelové situace nebo praktické ukázky, které demonstrovaly fungování některých systémů.
Klíčovým prvkem celého projektu bylo sdílení dokumentů a práce ve sdíleném digitálním prostoru. Žáci osmých tříd využívali online platformy k vzájemné koordinaci, sdílení nápadů, průběžnému upravování materiálů a vzájemné kontrole. To jim umožnilo efektivně spolupracovat, i když ne vždy seděli fyzicky u jednoho stolu. Naučili se tak spravovat projekty, dávat si zpětnou vazbu a společně směřovat k jednomu cíli.
Výsledkem projektu bylo nejen prohloubení znalostí osmáků, kteří si látku upevnili jejím aktivním vysvětlováním, ale také oživení výuky pro deváťáky. Ti ocenili nový pohled na známé téma a zábavnou formu opakování. Projekt tak jasně ukázal, že žáci sami dokáží být skvělými tvůrci vzdělávacích materiálů a že moderní digitální nástroje výrazně podporují efektivní týmovou práci.


